Aloha from Hawaii

1kommentarer

Ett dygn har gått sen vi klev in i rummet på tredje våningen här på STNs högkvarter på Hawaii. Ett dygn och jag älskar redan de här människorna. Efter en vecka vid en lyxig strand och i en fin lägenhet är det en rätt stor omställning att komma hit. Här bor vi åtta tjejer i ett rum som är mindre än det och jag och Helene delade på i Florida. I rummet bredvid bor det sex tjejer och vi alla delar på en toa och ett kök. Vi har begränsade antal lådor och två stolar i köket.
Trots att Hawaii klassas som ett av de mer glamorösa resmålen finns det en stor nöd och fattigdom här.
Idag var vi på FTH som står för Feeding The Hungry som är ett arbete där stn sträcker sig ut till de allra fattigaste.
FTH sker varje Onsdag och Torsdag och då kommer hundratals människor som inte har råd att köpa mat för att stå i kö och sedan få så mycket mat att de knappt orkar bära det. Och jag överdriver inte, vissa lägger till och med tillbaka saker för att det blir för tungt. Maten kommer som donationer från privatpersoner och olika företag. Folk GER alltså bort all den maten. Det är riktigt häftigt. Vi laddade upp maten i ett stort berg och delade sedan ut den.
Det är alltid kul att ge men jag tror aldrig någonsin det har varit så roligt som det var idag. Alla blev så glada för maten! Vissa blev så glada att de inte riktigt visste vad de skulle göra. De bara skrattade. Jag skrattade med dem, jag kunde ute sluta, deras lycka fastnade som olja på mina händer och allt jag tog i efter det blev infekterat. Välsignelse.

Nu är klockan snart elva och det känns konstigt att klockan är elva i Sverige också, fast på dagen. Jag har en fet jetlag och har somnat två gånger under bloggandet nu så jag ska nog sova. I morgon ska vi till stranden, jag är så förväntansfull!

1 kommentarer

judit

03 Aug 2013 16:27

åå det låter helt underbart! hoppas du njuter av allllt pussar och kramar från mig

Kommentera

Publiceras ej